Hola a tots!!
És sabut des de fa temps, arreu del món i per diferents cultures, els beneficis dels massatges. Beneficis físics, emocionals, psicològics, bioquímics; tant pels més menuts de casa com pels més grans. No hi ha edat per a rebre un massatge i gaudir els seus beneficis.
En aquesta ocasió farem un resum dels beneficis emocionals i psicològics que aporta al nadó o als infants.
Vinculació
Durant la pràctica, el nadó estableix una relació amb qui li fa el massatge. Mira, escolta, olora i a vegades vol assaborir les mans d’aquesta. Ell es comunica i provoca respostes mitjançant les mirades, els somriures, els sons, les vocalitzacions, etc., fet que afavoreix i fomenta el vincle positiu.
Activació
L’estímul tàctil, auditiu, visual, emocional…que hi ha en la pràctica del massatge posen al nadó i a l’infant en estat d’alerta i ajuda l’obertura dels processos de memorització i aprenentatge.
Relaxació
Per tal de poder aprendre cal que els nadons estiguin en un estat d’alerta o vigília, processant degudament totes les experiències de l’exterior. Podríem dir que hi ha un estat òptim d’alerta tranquil.la, però si reben massa estímuls passen a un estat d’alerta activa, aquest és un bon moment per ensenyar-los a relaxar-se i ho podem fer des del tacte i/o la veu; el massatge.
El massatge permet als petits alliberar les tensions acumulades del dia amb la persona amb qui més confia. A través d’aquest, aprendran a respondre a la tensió amb la relaxació, experimentaran plaer sensorial i prendran consciència de les dimensions i l’espai del seu cos en relació amb l’espai extern. Aquesta pràctica també els facilita la descoberta i coneixement dels seus límits corporals.
Alliberació
Quan es el petit es relaxa, facilitem la descàrrega de tensions (ja siguin a nivell físic, psíquic o emocional) que expressarà a través del plor. Amb l’ajuda del tacte, el massatge i el seu balanceig acompanyen al nadó i a l’infant cap al descans i se l’ajuda a dormir, per exemple. Resulta també una bona pràctica per tal d’alliberar hormones de l’estrès.
En definitiva, amb el massatge els pares poden comprendre els ritmes i les respostes del seu fill/a i van agafant confiança en com relacionar-se i vincular-se amb aquest/a.
Montserrat Tor, Fisioterapeuta a PSIGMA VIC
montsetor@psigma.cat