Cat / Esp

Síndrome del piramidal

Bona tarda a tots!

Aprofitant que aquest mes parlem del treball familiar, us vull parlar sobre la importància de la higiene postural a casa.

Degut a les noves tecnologies (mòbils, tauletes, ordinadors, etc) els nostres hàbits posturals a casa han canviat bastant, tant a nivell de fills com de pares. Aquesta situació no seria preocupant si es fes amb mesura però és indubtable que no és així i, per aquest motiu, l’article d’avui va dedicat a aquest tema. A causa d’aquesta manca d’higiene postural ha aflorat de manera remarcable una patologia segurament poc familiar per a tots nosaltres, la síndrome del múscul piramidal o piriforme.

El piramidal és un múscul que està situat a la zona de les natges, profund al gluti major. La peculiaritat d’aquest múscul és que just per sota seu hi passa el nervi ciàtic, nervi que dóna informació a tota la cama. Aquesta síndrome es produeix quan hi ha una contractura a nivell d’aquest múscul i, en conseqüència, pinça el nervi ciàtic. Els símptomes que presenta són molt semblants als d’una persona quan es queda ”clavada”, ja que lògicament, pessiga aquest mateix nervi. Tots hem patit en primera persona o coneixem algú que s’ha quedat “clavat”, però deixeu-me que us tranquil·litzi, ja que la solució de la síndrome del piramidal és una mica més fàcil que no pas el d’una persona que s’ha quedat “clavada”.

Existeixen nombroses causes que poden provocar aquesta patologia. L’origen pot ser traumàtic, per l’aparició d’un punt gatell, una alteració d’alguna víscera i també pot ser degut a un desequilibri postural.

people-hand-iphone-smartphone-large

Aquesta síndrome en els últims anys ha augmentat de manera considerable, per què crèieu que és? Hi podria influir el fet que els nostres fills quan ja no estan en horari d’escola estan escarxofats al sofà de casa hores i hores mirant l’instagram, el twitter o el facebook? Podria tenir relació amb què els pares, quan surten de treballar les seves vuit hores davant l’ordinador de la feina, llavors un cop a casa, a través del mòbil o la tauleta es posen a consultar els diaris digitals, alguna xarxa social o parlen pel whatsapp? És rellevant que quan mengem a les hores dels àpats estem mirant el mòbil i, per contra, no ens fixem gens en com estem asseguts? En totes aquestes situacions i en moltes d’altres la nostra postura es veu perjudicada i provoca que es produeixin desequilibris a nivell de la musculatura del cos.

La solució a aquest problema passa per un canvi d’actitud de tots els membres de la família. Segurament, si en una casa que hi viuen quatre persones només ho fa una persona, aquesta solució no triomfarà. Resoldre  el problema passa per:

  1. Perquè cada persona prengui consciència del propi cos
  2. Realitzi cada tasca en el moment que toca
  3. Tingui una actitud positiva per afrontar el problema
  4. Tingui el recolzament dels altres membres de la família.

ipad-tablet-technology-touch-largeAl cap i a la fi, la postura no és res més que un reflex del nostre estat d’ànim. Si no cuidem la nostra postura, és probable que ens vagin apareixent diferents molèsties o dolors i, conseqüentment, el nostre humor es veurà perjudicat (irritabilitat, cansament, tristesa). Aquest treball personal, en segons quines situacions, també s’ha de complementar amb l’ajuda d’un fisioterapeuta que mitjançant els seus coneixements ens permetrà restablir la funció d’aquest múscul. La recuperació, en termes generals, acostuma a ser més ràpida que no pas quan una persona es queda “clavada” però com sempre diem els fisioterapeutes, cada persona és un món.

Espero que després de llegir aquest article tingueu ganes de fomentar en la vostra llar uns millors hàbits posturals, ja que llavors se’n veurà beneficiada tota la família.

Estem a la vostra disposició per qualsevol dubte que tingueu. Salut!

David Boatella, fisioterapeuta a PSIGMA VIC.
davidboatella@psigma.cat