Cat / Esp

Tècniques de relaxació

Hi ha moltes tècniques de relaxació que pots aprendre, algunes més breus que d’altres. Però fonamentalment es basen en tres possibilitats:

  • Tècniques de respiració.
  • Tècniques de relaxació muscular.
  • Entrenament autogen.

Qualsevol de les tres tècniques és efectiva per aconseguir estats de relaxació òptims. En les tècniques de respiració, es busca que la persona aprengui a respirar bé, mitjançant una respiració diafragmàtica, que és la respiració més completa i profunda. Quan estem en situacions d’estrès, la nostra respiració s’agita i es fa menys profunda. Amb aquesta tècnica tornem de nou la respiració a un ritme que ens faciliti la relaxació. Això fa que en respirar més profundament, la nostra taxa respiratòria i cardíaca va disminuint, de manera que el cos torna a un estat de relaxació.

La forma d’aprendre a respirar diafragmàticament és baixar la respiració des dels pulmons cap a la panxa, pots agafar aire i sentir com si la teva panxa fos un globus que s’infla, a poc a poc i es desinfla poc a poc. És un aprenentatge, per tant has de practicar i aprendre, que sigui agradable per al teu cos.

La segona de les tècniques, la relaxació muscular es basa en practicar la tensió i relaxació de diversos músculs del cos, seguint un ordre determinat. L’objectiu de la tècnica és ensenyar al cos a diferenciar bé els estats de tensió i relaxació diferenciant músculs, i aprendre a relaxar cada un dels músculs o grups musculars treballats. Això al final es tradueix en una relaxació de tot el cos.

A l’entrenament autogen mitjançant les instruccions del terapeuta o de tu mateix, mentalment, es busca induir una desconnexió general de l’organisme. Mitjançant aquestes instruccions es van induint diferents sensacions físiques típiques de l’estat de relaxació.

A partir d’aquestes bases els terapeutes i les diferents orientacions psicològiques i altres tipus de disciplines (ex. Ioga) l’apliquen d’una manera o altra, i integrades en diferents exercicis.