Cat / Esp

Com aconseguir els teus els teus propòsits o objectius amb 5 passos, fàcilment

Després d’uns dies de desconnexió, sigui estiu o hivern, moltes vegades ens plantegem reptes o propòsits i ho fem amb entusiasme i il·lusió, pensant que aquesta vegada sí que serà la definitiva, i que ho aconseguirem. Però amb desitjar-ho, no n’hi ha prou.

Sovint, immersos de nou en la rutina diària, aquests propòsits es van esvaint de la nostra pràctica, fins i tot de la nostra ment. Segons alguns estudis psicològics realitzats a la Universitat de Scranton, només un 10% de les persones compleixen els seus propòsits.

Si recentment t’has proposat nous reptes, vull convidar-te a seguir aquests 5 senzills passos per aconseguir els teus propòsits d’una vegada per sempre. Són algunes de les estratègies utilitzades en processos de coaching i que segur, et poden ajudar.

1. Analitza la raó o sentit dels teus propòsits. Pregunta’t:

Perquè vols aconseguir el que et proposes?

Com d’important és per a tu aconseguir-ho?

És el que realment vols, és el que s’espera de tu, o és un desig?

Quin és el teu nivell de compromís? De l’1 al 10… Estàs disposat/a a esforçar-te?

Què guanyaràs si ho aconsegueixes?, què pots perdre en el cas que no ho aconsegueixis?

2. Transforma el propòsit en un objectiu o meta concreta i escriu-ho.

No és el mateix escriure, “vull aprendre anglès/haig d’aprendre anglès”, “vull fer esport”, “vull meditar cada dia” que dir “Al juny vull examinar-me del curs x d’anglès”, o “els dilluns, dimecres i divendres aniré a córrer de 6 a 8 de la tarda”, o “meditaré 5 minuts de dilluns a divendres, abans d’esmorzar”.

3. Tria màxim 3 objectius. Els més importants.

Sigues realista i escull els més prioritaris. Si tens més, els pots guardar escrits, i els tornes a revisar una vegada hagis aconseguit els 3 primers. Focalitza’t i evita dispersar la teva energia.

4. Prepara un pla d’acció.

Escriu què faràs exactament, i quan. Reserva’t i bloqueja’t el temps necessari a l’agenda. Identifica quins són els obstacles que pots trobar, o quines coses poden facilitar la teva constància (anar amb algú, per exemple…). Fes seguiment setmanal de la teva evolució.

5. Sigues constant dient-te: “Avui si ho faig”.

El nostre cervell es motiva millor quan els terminis són curts. Per això, si en algun moment, tens la temptació de deixar de fer el que t’has proposat, pots utilitzar l’estratègia de dir-te: avui ho faig, avui vaig. Comprovaràs que després d’haver vençut la mandra o qualsevol altra excusa, et sentiràs molt bé.

La repetició és la clau per canviar o adquirir qualsevol nou hàbit. Alguns autors diuen que fan falta 21 dies per incorporar un nou hàbit, altres 4 setmanes, altres 66 dies. Sense obsessionar-se amb les xifres, està comprovat que a mesura que augmenten els dies de pràctica, el nivell d’esforç és menor i el nivell de satisfacció i autoestima és major.

Si en algun moment, aquests trucs i estratègies no et són suficients per complir els teus propòsits i objectius en l’àmbit personal o en l’àmbit professional, un procés de coaching et pot ajudar a aconseguir-los en menys de 7 sessions. 

Roser Claramunt. Psicòloga Coach n. col. 6367, especialitzada en PNL i Mindfulness.
roserclaramunt@psigma.cat – Centres Psigma Barcelona, Manresa i Vic.