Cat / Esp

La motivació i els estudis

Quan parlem d’adolescents i escola sovint sorgeixen frases i pensaments com: aquest nen està desmotivat, aquesta nena no està gens interessada pels estudis, no fa res, no té ganes d’estudiar, és un “vago/a”…

I  ens fem la pregunta de què podem fer per motivar-los. Definir motivació és difícil, de fet hi ha moltes definicions, però a mi m’agrada pensar que la motivació és aquell desig que m’empeny a fer alguna cosa. Per tant, això implica que aquesta “cosa” que s’ha de fer ha estat triada per mi, és a dir, és voluntària.

Ara la pregunta seria, quants dels nostres nois i noies trien el que volen fer a l’institut? Sovint són temes imposats en els que tenen poc marge de maniobra, per tant, és normal que els costi estar motivats. En cap cas això vol dir que els puguem justificar les males notes o les males conductes a classe, però si que ens pot donar una idea a l’hora d’entendre com es senten.

I què hi podem fer doncs? Alguns petits trucs que ens serviran seran:

  • Utilitzar l’aprenentatge cooperatiu en comptes de l’aprenentatge competitiu.

  • Estimular la curiositat.

  • Establir reptes.

  • Determinar objectius realistes.

  • Reforçar el procés més que els resultats, això vol dir felicitar per l’esforç i la dedicació independentment dels resultats.

  • Anar fent revisions de les tasques i els seus objectius.

  • Creure en ells i elles.

  • Promoure el sentiment d’autoeficàcia.

  • Mantenir uns límits clars i coherents.

  • Felicitar les seves iniciatives encara que no estiguin relacionades amb el tema que nosaltres volem tractar.

És difícil comprometre’s amb una tasca que sovint no ens genera satisfacció per ella mateixa, però si som capaços d’establir petits pactes amb els adolescents, on els retornem una imatge d’ells mateixos com a persones eficaces, responsables, capaces… els estem ajudant a generar benestar, autoestima i autoconfiança, amb la qual cosa és més possible que aquest compromís amb les tasques acadèmiques, a la llarga, s’estableixi.

Naiara MuñozPsicòloga infanto-juvenil a AULA PSIGMA
naiaramunoz@psigma.cat